Ενότητα 3η
Επειδή όμως δεν ήταν και τόσο σοφός ο Επιμηθέας,
ἅτε δὴ οὖν ὢν οὐ πάνυ τι σοφὸς ὁ ᾿Επιμηθεὺς
χωρίς να το καταλάβει ξόδεψε τις δυνάμεις στα άλογα ζώα˙
ἔλαθεν αὑτὸν καταναλώσας τὰς δυνάμεις εἰς τὰ ἄλογα·
του έμενε ακόμα ατακτοποίητο το γένος των ανθρώπων,
λοιπὸν δὴ ἀκόσμητον ἔτι αὐτῷ ἦν τὸ ἀνθρώπων γένος,
και βρισκόταν σε αμηχανία τι να το κάμει˙
καὶ ἠπόρει ὅ,τι χρήσαιτο.
και ενώ αυτός βρισκόταν σε αμηχανία έρχεται ο Προμηθέας
ἀποροῦντι δὲ αὐτῷ ἔρχεται Προμηθεὺς
να επιθεωρήσει τη μοιρασιά, και βλέπει ότι τα άλλα ζώα ήταν εφοδιασμένα
ἐπισκεψόμενος τὴν νομήν, καὶ ὁρᾷ τὰ μὲν ἄλλα ζῷα ἐμμελῶς
με όλα τα κατάλληλα μέσα, τον άνθρωπο όμως γυμνό και ξυπόλητο
πάντων ἔχοντα, τὸν δὲ ἄνθρωπον γυμνόν τε καὶ ἀνυπόδητον
και χωρίς στρώμα και χωρίς όπλα˙
καὶ ἄστρωτον καὶ ἄοπλον·
ωστόσο έφτανε πια και η καθορισμένη από τη μοίρα ημέρα,
ἤδη δὲ παρῆν καὶ ἡ εἱμαρμένη ἡμέρα,
κατά την οποία έπρεπε και ο άνθρωπος να βγει από τη γη στο φως.
ἐν ᾗ ἔδει καὶ ἄνθρωπον ἐξιέναι ἐκ γῆς εἰς φῶς.
Επειδή λοιπόν βρισκόταν σε δύσκολη θέση ο Προμηθέας,
ἀπορίᾳ οὖν σχόμενος ὁ Προμηθεὺς
ποια τάχα σωτηρία να βρει για τον άνθρωπο,
ἥντινα σωτηρίαν εὕροι τῷ ἀνθρώπῳ,
αποφασίζει να κλέψει την τέχνη του Ήφαιστου και της Αθηνάς (τη συνδυασμένη)
κλέπτει τὴν ἔντεχνον σοφίαν ῾Ηφαίστου καὶ ᾿Αθηνᾶς
–με τη φωτιά – γιατί ήταν αδύνατο να αποκτηθεί αυτή από κάποιον
σὺν πυρί –ἀμήχανον γὰρ ἦν γενέσθαι αὐτὴν κτητήν τῳ
ή να χρησιμοποιηθεί χωρίς τη φωτιά- κι έτσι λοιπόν τη δωρίζει στον άνθρωπο.
ἢ χρησίμην ἄνευ πυρὸς– καὶ οὕτω δὴ δωρεῖται ἀνθρώπῳ.
Τη σοφία του λοιπόν για να ζήσει, έτσι την απέκτησε ο άνθρωπος,
τὴν μὲν οὖν περὶ τὸν βίον σοφίαν ταύτῃ ἔσχεν ἄνθρωπος ,
την πολιτική τέχνη όμως δεν την είχε˙ γιατί αυτή βρισκόταν στα χέρια του Δία˙
τὴν δὲ πολιτικὴν οὐκ εἶχεν· ἦν γὰρ παρὰ τῷ Διί.
και στον Προμηθέα δεν επιτρεπόταν πια να μπει στην Ακρόπολη,
τῷ δὲ Προμηθεῖ οὐκέτι ἐνεχώρει εἰσελθεῖν εἰς μὲν τὴν ἀκρόπολιν
την κατοικία του Δία˙ εξάλλου και οι φρουροί του Δία ήταν φοβεροί˙
τὴν τοῦ Διὸς οἴκησιν –πρὸς δὲ καὶ αἱ Διὸς φυλακαὶ φοβεραὶ ἦσαν–
μπαίνει λοιπόν κρυφά στο σπίτι της Αθηνάς και του Ήφαιστου
λαθὼν δὲ εἰσέρχεται εἰς τὸ οἴκημα τῆς ᾿Αθηνᾶς καὶ ῾Ηφαίστου
που το είχαν μαζί, μέσα στο οποίο ασκούσαν με αγάπη τις τέχνες,
τὸ κοινόν, ἐν ᾧ ἐφιλοτεχνείτην,
και αφού έκλεψε την τέχνη με φωτιά του Ήφαιστου
καὶ κλέψας τήν τε ἔμπυρον τέχνην τὴν τοῦ ῾Ηφαίστου
και την άλλη της Αθηνάς, τις δίνει στον άνθρωπο.
καὶ τὴν ἄλλην τὴν τῆς ᾿Αθηνᾶς δίδωσιν ἀνθρώπῳ,
Και από αυτό εξασφαλίζονται βέβαια για τον άνθρωπο πλούσια μέσα για τη ζωή του,
καὶ ἐκ τούτου γίγνεται μὲν ἀνθρώπῳ εὐπορία τοῦ βίου,
ο Προμηθέας όμως εξαιτίας του Επιμηθέα, έπειτα, καθώς λέγεται,
Προμηθέα δὲ δι' ᾿Επιμηθέα ὕστερον, ᾗπερ λέγεται,
πέρασε από δίκη για κλοπή.
κλοπῆς δίκη μετῆλθεν.
1 σχόλιο:
etsei einai....
apo tote mexri simera i idia i skini...
opou orfeas..ekei kai to dikastirio.
opou agapi..
ekei oi aftepaggeltoi isaggelois..
to na filesplaxnizese kai na prosferis theorite amartia..
kai to timima einai ...tous kaneis ena kalo..kai se pnigoune sta vlastima idata,,,oste na fenonte dikeoi theoi kai tin doksa na tin exoun aftoi...
kai omos, oso kai as ipofere o orfeas pote den metanoise dia tin ''klepsia''praksi tou,
os gnisios ellhn.
Δημοσίευση σχολίου